Naam:
wilmakuiper.reislogger.nl
Reisverhalen:
Foto’s:

Over mijn reis

Geïnspireerd door abt emo die in 1200 een voettocht naar Rome ondernam begon ik 2 januari in zijn voetsporen te lopen. Een hele onderneming die ik niet of nauwelijks voorbereid heb. Het onverwachte omarmen en wie verdwaalt slaat nieuwe wegen in zijn credoos die me moeten beschermen. Inmiddels heb ik het boek over abt emo gekocht en kan op die manier per reisdag bekijken welke steden ik aan moet doen. En het gaat goed. Inmiddels ben ik beland via Wittewierum, Essen, Zuidlaren, Rolde, Coevorden, in Emlichheim. Omdat de afstand vanaf Loppersum nu steeds moeilijker wordt om vervoer heen en terug te organiseren ga ik waarschijnlijk nu over van eendaagse wandelingen naar weekendwandeltochten. Dat zal even wennen zijn want twee achtereenvolgende dagen wandelen moet wel voorbereid worden. Tot nu toe heeft de reis me al veel gebracht: vertrouwen in Toevallige voorbijgangers die me de weg wezen en zelfs twee keer een lift terug naar de auto. Dank Taco uit Zuidlaren en dank ondernemer uit Dalen!! Ook in de kunstsfeer een mooi conceptueel werk. Langs de Vechte in Duitsland hing een blauwe vuilniszak met een koord vastgemaakt aan een bankje. Mysterieus... wat zat er in de zak?

Het verhaal van Abt Emo gaat als volgt:

Proost Emo reisde in de barre winter van 1211-1212 naar Rome om zijn klooster te redden uit handen van de bisschop van Münster.Ongewild raakt Emo betrokken bij de grote politieke problemen
van zijn tijd: de kruistocht tegen de Albigenzen, de strijd om de Duitse keizerskroon, de ruzie met de Engelse koning over de aartsbisschop van Canterbury en de spoorloze verdwijning van de keizer van Constantinopel. Een fascinerend en bloedstollend verhaal gebaseerd op feiten,aangevuld met fictie. Tevens wordt de lezer een breed zicht
geboden op een boeiend stuk Nederlandse en Europesegeschiedenis! Proost Emo van Wittewierum Emo is rond 1175 geboren in Frisia als jongere zoon van een adellijke familie. Hij studeerde samen met zijn broer Addo artes liberales, theologie en kerkelijk en burgerlijk recht in Parijs, Orléans en Oxford. Zijn opvolger abt Menko noemt hem de meest geleerde man van heel Frisia. Emo schreef de kroniek Floridus Hortus (Bloemhof). Dit handschrift, dat op wonderbaarlijke wijze acht eeuwen overleefde, vormt de basis van deze historische thriller. mo was abt in het Groningse Wittewierum, hij reisde naar Rome’“Tegenwoordig is dat een kwestie van een paar dagen flink de voet op het gaspedaal,maar in de Middeleeuwen was dat heel anders.” Ynskje Penning: “Emo trok bijvoorbeeld over de Alpen, volgens dezelfde route die Hannibal volgde met zijn olifanten.
Hannibal deed het in de zomer, Emo in de winter. Het moet een hel geweest zijn! ”Emo's Labyrint is het resultaat van vier jaar onderzoek.Hij was in de dertiende eeuw de abt van het klooster van het Groningse Wittewierum. Emo liet een kroniek na die een van onze belangrijkste bronnen is voor de Middeleeuwen in het noorden.

bron internet pelgrimstochten

Bezochte landen